Inget härligt skitigt vatten...

Idag fick jag vara lös en stund :)
Jag hoppade runt som en galning och tyckte att livet var underbart när jag äntligen fick vara lös en stund.
Så plötsligt var den där - vattenpölen med stort V - wow - äntligen får jag skita ner mig lite.... Jag tog sats och hoppade i....men hallå va händer.....jag gled PÅ vattnet - vad är det här för en vattenpöl? Jag kunde knappt stå på benen utan halkade runt och sökte fäste med fötterna.
Matte skrattade gott - Åh min lilla tok! Det där är ingen vanlig vattenpöl, det är is på den! Du vet snart kommer vintern å snön  då är det slut med lerbad! Vadå is? Jag får nog be lillhusse förklara!

Så här förklarar lillhusse Linus:
Is är vatten i fast form (fryst form). Vatten blir till is när temperaturen understiger 0 °C vid ett normalt tryck i atmosfären. När vatten omvandlas till is frigörs värme, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara 0 °C, till dess att den består av enbart vatten eller is. Vatten har en högre densitet i flytande form än fryst, vilket är en kemisk egenskap som är mycket ovanlig. Det gör att is enbart bildas på ytan av vattenmassor, något som har en fundamental påverkan på klimatet på jorden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0